Motory ze supermarketu
http://www.fokkermodely.wz.cz/
Již dříve jsem na webu četl články o úpravách motorů z různé zahradní  techniky pro modelářské použití. Několik takto upravených motorů jsem ke své spokojenosti i používal. K rozhodnutí zkusit to sám došlo náhodou při návštěvě Bauhausu, kam jsem šel původně pro něco úplně jiného. Objevil jsem tam u pokladny hromádku motorových pil Poulan 2250 za cenu něco pod 3kKč. Na krabici byl objem 34ccm, později jsem naměřil kolem 40ccm (zdvih 32mm, vrtání 40mm). Podle dílů motoru viditelných pod kryty to vypadalo docela nadějně, tak jsem se rozhodl pilu koupit. (V nejhorším případě budu řezat dřevo).

Po sundání všech krytů a vyjmutí motoru se objevil první zádrhel. Narozdíl od pily popsané na internetu měla tato magneto přišroubované ke krytu a ne k válci motoru. Tím bylo rozhodnuto o elektronickém zapalování, naštěstí jsem jedno doma měl (CRRT, Čemech, 1200Kč). Tím odpadl i setrvačník a vyráběl jsem celý nový unašeč. Je ze dvou dílů. Vnitřní má kuželovou díru s drážkou pro pero, je nasazen na kužel na klikovce motoru a přitažen původní maticí. Pod maticí je osazení, na které je vystředěn vnější díl. Ten tvoří vlastní unašeč vrtule a je přitažen čtyřmi imbusy M5. Je to podobné řešení jako na CRRT 45 a dalších motorech. Snímač zapalování není součástí unašeče, použil jsem samostatný kotouček nasazený na klikovce na druhé straně motoru, tam co byla původně odstředivá spojka. Vlastní Hallova sonda je přilepená k mosazné destičce přišroubované ke karteru. V kotoučku je v otvoru zalepený úlomek neodymového magnetu z CD mechaniky. Výhodou tohoto řešení proti snímači na unašeči je možnost nastavit v širokém rozsahu předstih a případně i opačný směr otáčení (motor má symetrické sání). Kotouček je na hřídeli zajištěn červíkem také vyrobeným z imbusu. Pro upevnění v modelu jsem vybrousil patky z duralu tl. 4mm a přišrouboval je šrouby držícími dělenou klikovou skříň.

Motor má zatím za sebou asi hodinu chodu na stojanu a pěkně se uvolňuje (nový byl velice těsný). S vrtulí Bambula 20/8 starou točí 5900-6000 ot/min, s novou vrstvenou 6200-6300 ot/min (je tedy mezi nimi opravdu rozdíl), s vrtulí 22/8 (starou) okolo 4900 ot/min. Spolehlivý volnoběh s vrtulí 20/8 je okolo 2000, s vrtulí 22/8 1800 ot/min. Hmotnost motoru s originálním výfukem bez zapalování a vrtule je 1850g.
Na druhém podobném motoru měla největší zásluhu máma, která objevila v Penny marketu podobnou ještě levnější pilu a přivezla ji domů společně se surovinami na nedělní oběd. Pila vyrobená v Hong-kongu neměla žádnou značku a narozdíl od toho Poulanu byla vcelku i s řetězem. Jeho sejmutím jsem taká zahájil demontáž (netoužil jsem po amputaci žádné části těla). Potom následovala asi čtvrthodinová motorová zkouška a krátký záběh. Poté jsem pokračoval v demontáži, která byla trochu komplikovanější, protože šrouby byly zajištěny nějakým přípravkem a držely opravdu pevně.

Po odkrytí motoru jsem se nejprve zaradoval, protože magneto bylo na válci motoru a pak zklamal, protože kliková skříň byla spíš parodie. Dvě jehlová ložiska malého průměru bez vnitřního kroužku, navíc upevněná s velmi malou roztečí a zajištěná proti axiálnímu posuvu pouze stažením polovin karteru. Obrovské radiální i axiální vůle - na setrvačníku byly již po zkušebním běhu bez zátěže vyryté rýhy od magneta. Proto jsem úpravu zahájil výrobou ložiskového domku pro jedno kuličkové ložisko 6001. Na motoru pod setrvačníkem byla původně příruba pro upevnění olejového čerpadla. Tu jsem využil pro montáž domečku. Ložisko jsem před uzavřením domečku naplnil nějakou speciální vazelínou pro mazání ložisek zemědělských strojů, tak snad vyhoví i zde. Vůle se touto úpravou velmi zmenšily, a kuličkové ložisko opřené o osazení na hřídeli zachytí i axiální síly. Unašeč je podobný jako u předchozího motoru, vnitřní část je ve tvaru jakési vaničky, uvnitř které je původní matka setrvačníku (dosedací plochu na setrvačníku jsem předtím osoustružil do roviny). Osazení je tentokrát na vnějším dílu a oba díly jsou opět sešroubovány imbusy.

Zdvihový objem uvedený na pile byl 38ccm a v tomto případě platil. Zdvih je 30mm, vrtání 40mm. Tento motor toho zatím naběhal méně, s vrtulí 20/8 starou točí okolo 5800, s novou 6200 ot/min. S větší vrtulí jsem ho vzhledem menšímu zdvihu a "syrovějšimu" stavu netrápil. Hmotnost motoru bez vrtule je 2010 g.